الف ـ بررسي ، تشخيص مسئله و ارائه راهكار با توافق مدير ارشد .
ب ـ برنامه ريزي و برقراري سيستم ارتقا و بهبودبهره وري توسط مدير ارشد .
ج ـ اجراي برنامه مورد توافق توسط مدير ارشد .
د- بازنگري و انجام اقدامات بهبوددر سازمان ها
هريك از مراحل اشاره شده مي تواند موضوع يك پروژه در شرکت باشد.
ازجمله :
مرحله اول كه مي تواند تحت عنوان پروژه ها عارضه يابي انجام مي شود .
« عارضه يابي در حقيقت مكمل پروژه تحليل و اندازه گيري بهره وري است و در انجام آنها مي توان از نتايج اين دو پروژه بصورت تعاملي استفاده كرد و موجب هم افزايي در اثر بخشي آنها گرديد . »
توجه : « منظور از بهبودو ارتقاءبهره وري بهبود و ارتقاء سطح رقابت پذيري در بنگاهها و سازمانها است
زيرا بهره وري و رقابت پذيري در سطح بنگاهها و سازمانها دو روي يك سكه هستند »
بيشتر تصميم گيرندگان و مديران سازمانها و بنگاههاي اقتصادي فكر مي كنند كه مي دانند كه چه چيز در سازمان آنها خطاست . اما مشكل آنها در اين است كه:
اولاً از تشخيص خود مطمئن نيستند و ثانياً توانايي اثبات علمي آن را ندارند و ثالثا ممکن است وقت کافی برای انجام این فعالیت ها نداشته باشند. لذا احساس نيازمندي به مشاوران بيروني يا متخصصان داخلی براي عارضه يابي مي كنند .
بهبودارتقاء بهره وري در سازمانها و بنگاههاي اقتصادي با تامين عـوامل زير امـكان پـذير است .
ـ فـرصت
ـ توانايي
ـ تمايـل
|
حجم محصول، ترکيب محصول، قيمت محصول، کيفيت محصول، نوآوري در طرح محصول، بسته بندي، خدمات پس از فروش، زمان تحويل، دردسترس بودن محصول، به هنگام نياز مشتري، سيستم هاي گارانتي و وارانتي، سهم بازار و نفوذ آن، منزلت شرکت در ذهن مشتري |
عوامل ستانده |
عوامل داخلي |
عوامل موثر بر بهرهوري |
|
نيروي کار: انگيزش، آموزش، ترفيع، روابط کاري، طراحي محصول، تکنولوژي، بکارگيري، نگهداري و توسعه تجهيزات، مواد اوليه وانرژي، روشهاي کار، بازخور: اندازه گيري و تحليل، سيستم سازمان و شيوه مديريت |
عوامل فرآيند |
||
|
سرمايه، کارخانه و تجهيزات جديد، مواد و انرژي، تکنولوژي و دانش فني، نيروي انساني جديد |
عوامل داده |
||
|
سياستهاي تعديل ساختاري، سياستهاي بهرهوري، سياستهاي چرخه كسب و کار، مقررات محيط زيست، سياستهاي مالي و مالياتي، آموزش و تحصيلات نيروي انساني |
سياست دولت |
عوامل خارجي |
|
|
نيروي انساني، عرضه و تقاضا، تحصيلات، انعطاف پذيري،تغيير پذيري، زمين، قابليت دسترسي،قيمت، مواد و انرژي، دسترسي به منابع مالي و تسهيلات |
منابع |
||
|
شرايط کسب و کار، رقابت،تغييرات ساختاري بخشي، تغييرات ساختـارهاي سرمايهاي، اقتصاد اندازه (مقياس)، تغييرات جمعيتي، تغييرات اجتماعي |
تغييرات چرخه و ساختار کسب و کار |
مديران در سازمانهاي سنتي نقش خود را « انجام آنچه كه دچارش هستند » مي بينند در عين اينكه اين مديران قبول دارند كه مسئول به حداكثر رساندن توان بالقوه دارائيهاي تحت كنترل خود هستند ، بيشتر آنها اين امر را بخش كليدي از وظايف شغلي خود نمي دانند . تصور آنها از وظايف كليدي كه دارند حل مسئله اي است كه در مسير دست يابي به ستانده مطلوب با آن مواجه مي شوند .
منبع:
https://tasscoshop.com/product/organizational-diagnosis/
مشاهده پست مشابه : چارچوب شرح خدمات طرح عارضه یابی
چارچوب شرح خدمات طرح عارضه یابی
عارضه یابی