الف ـ بررسي ، تشخيص مسئله و ارائه راهكار با توافق مدير ارشد .
ب ـ برنامه ريزي و برقراري سيستم ارتقا و بهبودبهره وري توسط مدير ارشد .
ج ـ اجراي برنامه مورد توافق توسط مدير ارشد .
د- بازنگري و انجام اقدامات بهبوددر سازمان ها
هريك از مراحل اشاره شده مي تواند موضوع يك پروژه در شرکت باشد.
ازجمله :
مرحله اول كه مي تواند تحت عنوان پروژه ها عارضه يابي انجام مي شود .
« عارضه يابي در حقيقت مكمل پروژه تحليل و اندازه گيري بهره وري است و در انجام آنها مي توان از نتايج اين دو پروژه بصورت تعاملي استفاده كرد و موجب هم افزايي در اثر بخشي آنها گرديد . »
توجه : « منظور از بهبودو ارتقاءبهره وري بهبود و ارتقاء سطح رقابت پذيري در بنگاهها و سازمانها است
زيرا بهره وري و رقابت پذيري در سطح بنگاهها و سازمانها دو روي يك سكه هستند »
بيشتر تصميم گيرندگان و مديران سازمانها و بنگاههاي اقتصادي فكر مي كنند كه مي دانند كه چه چيز در سازمان آنها خطاست . اما مشكل آنها در اين است كه:
اولاً از تشخيص خود مطمئن نيستند و ثانياً توانايي اثبات علمي آن را ندارند و ثالثا ممکن است وقت کافی برای انجام این فعالیت ها نداشته باشند. لذا احساس نيازمندي به مشاوران بيروني يا متخصصان داخلی براي عارضه يابي مي كنند .
بهبودارتقاء بهره وري در سازمانها و بنگاههاي اقتصادي با تامين عـوامل زير امـكان پـذير است .
ـ فـرصت
ـ توانايي
ـ تمايـل
حجم محصول، ترکيب محصول، قيمت محصول، کيفيت محصول، نوآوري در طرح محصول، بسته بندي، خدمات پس از فروش، زمان تحويل، دردسترس بودن محصول، به هنگام نياز مشتري، سيستم هاي گارانتي و وارانتي، سهم بازار و نفوذ آن، منزلت شرکت در ذهن مشتري |
عوامل ستانده |
عوامل داخلي |
عوامل موثر بر بهرهوري |
نيروي کار: انگيزش، آموزش، ترفيع، روابط کاري، طراحي محصول، تکنولوژي، بکارگيري، نگهداري و توسعه تجهيزات، مواد اوليه وانرژي، روشهاي کار، بازخور: اندازه گيري و تحليل، سيستم سازمان و شيوه مديريت |
عوامل فرآيند |
||
سرمايه، کارخانه و تجهيزات جديد، مواد و انرژي، تکنولوژي و دانش فني، نيروي انساني جديد |
عوامل داده |
||
سياستهاي تعديل ساختاري، سياستهاي بهرهوري، سياستهاي چرخه كسب و کار، مقررات محيط زيست، سياستهاي مالي و مالياتي، آموزش و تحصيلات نيروي انساني |
سياست دولت |
عوامل خارجي |
|
نيروي انساني، عرضه و تقاضا، تحصيلات، انعطاف پذيري،تغيير پذيري، زمين، قابليت دسترسي،قيمت، مواد و انرژي، دسترسي به منابع مالي و تسهيلات |
منابع |
||
شرايط کسب و کار، رقابت،تغييرات ساختاري بخشي، تغييرات ساختـارهاي سرمايهاي، اقتصاد اندازه (مقياس)، تغييرات جمعيتي، تغييرات اجتماعي |
تغييرات چرخه و ساختار کسب و کار |
مديران در سازمانهاي سنتي نقش خود را « انجام آنچه كه دچارش هستند » مي بينند در عين اينكه اين مديران قبول دارند كه مسئول به حداكثر رساندن توان بالقوه دارائيهاي تحت كنترل خود هستند ، بيشتر آنها اين امر را بخش كليدي از وظايف شغلي خود نمي دانند . تصور آنها از وظايف كليدي كه دارند حل مسئله اي است كه در مسير دست يابي به ستانده مطلوب با آن مواجه مي شوند .
منبع:
https://tasscoshop.com/product/organizational-diagnosis/
مشاهده پست مشابه : چارچوب شرح خدمات طرح عارضه یابی