لذا به منظور ایجاد تفاهم و همزبانی بین مدیران، مسئولان و کارشناسان واحد صنعتی و مشارکت بیشتر آنان در مراحل مختلف فرآیند عارضه یابیو اثربخشی افزون تر تصمیمات اتخاذ شده، تیمی مرکب از مدیران، مسئولان و کارشناسان کارفرما و کارشناسان مشاور تشکیل خواهد شد که وظیفه سازماندهی، هدایت و هماهنگی فعالیتهای مربوط به پروژه عارضه یابی را برعهده خواهند داشت.
خدمات مشاور در این زمینه شامل موارد زیر است:
1/1 ـ تشکیل تیم عارضه یابی.
2/1 ـ برنامه ریزی جلسات تیم عارضه یابی.
3/1 ـ مشارکت فعال در جلسات تیم عارضه یابی.
4/1 ـ همکاری در برنامه ریزی فعالیتهای مورد نیاز برای انجام طرح عارضه یابی.
فاز دوم- رسازماندهی و توسعه تیم عارضه یابی
در این مرحلـه مشاور تیم عارضه یابیرا سازماندهی و فعالیت های طرح را بــرنامه ریزی می نماید. اعضای این تیم شامل مدیـران، مسئولان و کارشناسان متخصص و باتجربه واحد صنعتی به همراه کارشناسان شرکت مشاور می باشد.
اقدامات این مرحله شامل موارد زیر است:
1/2 ـ آموزش اعضای تیم برای انجام عارضه یابی( به میزان 25 ساعت ) شامل مباحث زیر :
- تشریح متدولوژی عارضه یابیشرکت نوسازی صنایع ایران ( با رویکرد اقتضایی )
- کار گروهی و تیمی
- تکنیک ها و ابزارهای تشخیص مسئله
- حل خلاق مشکلات
2/2 ـ تجهیز تیم عارضه یابیدر حوزه های تخصصی موردنیاز. شامل حوزه های ( ساختار سازمانی و منابع انسانی، سیستم ها و روشها، بازرگانی، مالی و تکنولوژی تولید )
3/2 ـ برقراری ارتباط با واحد صنعتی و حضور تیم کارشناسی عارضه یابیدر محل واحد صنعتی در مواقع لزوم.
4/2 ـ برنامه ریزی انجام اقدامات طرح عارضه یابی.
فاز سوم- جمع آوری اطلاعات کلی شرکت
فاز چهارم- جمع آوري اطلاعات
4-1)جمع آوري اطلاعات درحوزه نتايج شركت به شرح ذيل وتعيين معيار براي حوزه مورد بررسي
- اثربخشی کیفیت ورضايت مشتري
- کارآیی كيفيت زندگي كاري
- بهره وری سود آوري
- نوآوری مسئولیت اجتماعی
- قابلیت انعطاف
4-2) جمع آوري اطلاعات درحوزه هاي داخلي
1 - حوزه مأموريت ،چشم انداز، اهداف بلند مدت ،استراتژيها ، سياستها وشفاف سازي آنها
2- حوزه فرايندها
3-حوزه ساختار سازماني وسازماندهي
4- حوزه سيستم ها وروشها
5-حوزه فضاي عملياتي
6- حوزه تكنولوژي توليد
4-3) بررسي قلمرو (محيط بيروني ) واحد صنعتي
فاز پنجم- تحليل
1-5) مقايسه نتايج حاصل از جمع آوري اطلاعات درحوزه نتايج با اهداف واستراتژيها
2-5) مقايسه نتايج حاصل از جمع آوري اطلاعات با محيط
3-5) تحليل وبررسي نتايج حاصل از بندهاي 1-5)و2-5) ونهايتاً تعريف عارضه ها
4-5) تعيين علل مياني وعلل ريشه اي عارضه ها از حوزه هاي داخلي
5-5) تعريف راهكارهاي پيشنهادي كلان اوليه جهت رفع عارضه ها واستفاده از فرصتهاي بهبود
فاز ششم- مذاكره وتصميم سازي
1-6) برگزاري جلسات طوفان ذهني ونهايتاً اجماع جهت نهايي كردن راهكارهاي پيشنهادي
2-6) اولويت بندي راهكارها با استفاده از ابزارهايي مثلAHP
فاز هفتم- تصميم گيري درخصوص پروژه هاي بهبود
1-7)اعلام نهايي راهكارها واولويت بندي آنها ،تعيين روش اجرا ومنابع مورد نياز جهت اجرا
2-7) اعلام ميزان تأثير راهكارها با استفاده از معيارهاي كمي و كيفي به همراه اعلام برنامه زمانبندی
3-7) ارائه منشور پروژه ها
منبع:
https://tasscoshop.com/product/organizational-diagnosis/
مشاهده پست مشابه : چک لیست عارضه یابی